کشفی جدید در تپه ابریشم کاشان


آفتاب نیوز :

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری دانشگاه کاشان، موزه ملی ایران و پایگاه میراث فرهنگی ابریشم زیر نظر مشترک جبرئیل از آغاز فاز دوم فاز سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی خبر داد. از ابریشم”. نوکند و جواد حسین زاده این محوطه تاریخی از کشف قنات سفالی متعلق به دوره ابریشم گذشته به عنوان یکی از اولین دستاوردهای این فصل اکتشافی خبر داد که برای مشخص شدن کارکرد دقیق آن نیازمند تحقیقات بیشتری است.

به گفته این باستان شناس، یکی از مهم ترین اهداف کشف تپه جنوبی ابرشیم در این فصل، پاسخ به این سوال اصلی است که وضعیت آبرشیم در دوره پنجم و ششم (آخرین مراحل استقرار این تپه چگونه بوده است. تپه) و دلایل ترک ابریشم چه بوده است.

نوکنده بیان کرد: با وجود کاوش های گسترده در قرن اخیر، اطلاعات محققان در مورد این دوره هنوز اندک و ناقص است.

این باستان شناس همچنین ایجاد شرایط برای اکتشافات و آثار باستانی در خود محوطه را از دیگر اهداف این فصل خواند و گفت: اگرچه تحقیقات گسترده ای در محوطه تاریخی ابرشیم انجام شده است، اما همچنان آثاری وجود دارد که می توان به مخاطبان ارائه کرد. در خود سایت وجود ندارد.

رئیس شورای باستان شناسی آبرشیم با یادآوری اینکه مرحله دوم مرحله سوم بازسازی محوطه تاریخی آبرشیم با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است، گفت: امیدواریم در فصل جاری کشف و تداوم آن در سال های آینده باعث می شود این مکان به موزه تبدیل شود.

اولین تحقیق و کاوش میدانی در تپه های باستانی کاشون ابرشیم در سال 1312 توسط “ریم گیرشمان” فرانسوی انجام شد. در دهه 80 قرن گذشته «صادق ملک شهمیرزودی» در این مکان تاریخی کاوش هایی انجام داد و مرحله سوم بازنگری با نظارت گابریل نوکنده با همکاری جواد حسین زاده سوداتی در این مکان در حال انجام است.

تول ابرشیم شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان های متعددی است که تا کنون از هزاره هفتم قبل از میلاد تا اوایل دوره هخامنشی کشف شده است، علاوه بر آن از عصر مفرغ که در بسیاری از موزه های بزرگ به نمایش گذاشته شده است.

به گفته جواد حسین زاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابریشم، محوطه باستانی ابریشم که دارای لایه های فرهنگی مربوط به دوران پیش از تاریخ، آغاز دوره عیلام و عصر آهن است، مانند میراث و گنجینه ارزشمندی است. اطلاعات که می تواند برای ردیابی و ردیابی پیشرفت جامعه بشری مورد استفاده قرار گیرد، راهنمای باستان شناسان باشد.

تول ابرشیم در منطقه کاشان در استان اصفهان قرار دارد که در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما