سازمان شورای عالی تجار ایرانی و سعودی

عنوان 20- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای گسترش روابط تجاری ایران و عربستان باید بخش خصوصی دو کشور به میدان بیاید و این مستلزم ایجاد تماس و تبادل هیئت های تجاری دو کشور.

حسین صلاح ورزی در دیدار با عبدالله بن سعود العنزی سفیر جدید عربستان در تهران ابراز امیدواری کرد که با حمایت سفارت عربستان، بخش خصوصی دو کشور بتوانند به سرعت شرایط خوبی را ایجاد کنند. روابط روابط با یکدیگر

وی با بیان اینکه علاوه بر ارسال کالا و خدمات به صورت دوجانبه، امکانات دیگری نیز برای همکاری دو کشور وجود دارد، ادامه داد: عربستان مسیر مناسب تری برای دسترسی ایران به بازارهای آفریقایی است و ایران و کریدور شمال-جنوب نیز مسیر مناسب تری برای ایران است. بهترین مسیرهای دسترسی برای شرکت ها یکی از کشورهای اوراسیا محسوب می شود. بنابراین دو کشور می توانند با توجه به منافع دوجانبه همکاری خوبی در زمینه لجستیک و حمل و نقل داشته باشند.

مکانیسم استفاده از پول ملی ایران و عربستان را مشخص کنید

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی و تجهیزات ساختمانی، پزشکی و تجهیزات پزشکی و همچنین انرژی از مهم‌ترین بخش‌های همکاری ایران و عربستان است. البته فعالیت همکاری در این بخش ها مستلزم احیای روابط و تبادل توان شرکت های ایرانی با همتایان خود در عربستان است.

صلاح ورزی تصریح کرد: بدون تعیین سازوکار استفاده از پول ملی ایران و عربستان در مبادلات مالی، گسترش همکاری های دو کشور غیرممکن است.

وی همچنین از برنامه های همکاری اتاق ایران با همتایان عربستانی در برخی از سازمان های بین المللی خبر داد و گفت: در نظر داریم برنامه های همکاری بیشتر در سازمان های بین المللی مانند اتاق کشورهای اسلامی یا سازمان بریکس را تعریف کنیم. هر دو کشور حضور دارند.

رئیس اتاق ایران از ارسال درخواست رسمی برای ارتباط با اتاق عربستان سعودی خبر داد و گفت: امیدوارم با کمک سفارت این ارتباط در اسرع وقت فعال شود.

بخش خصوصی ایران و عربستان سعودی باید از فرصت های دیپلماتیک موجود استفاده کنند

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر جدید عربستان در تهران که در اولین سفر رسمی خود پس از تقدیم استوارنامه در خانه ایران حضور یافت، گفت: بخش خصوصی برای ما بسیار مهم است. زیرا در تقویت روابط تجاری ایران و عربستان و تقویت روابط با اتاق های بازرگانی و صنعتی عربستان نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه عربستان نگاه مثبتی به محصولات ایران دارد، ادامه داد: همه باید برای تقویت روابط تجاری دو کشور تلاش کنیم. به ویژه دولت ها باید تلاش کنند تا زمینه ای برای بخش خصوصی دو کشور ایجاد کنند. مقامات دولت عربستان سعودی بر نقش مهم بازیگران بخش خصوصی در بهبود روابط با سایر کشورها تاکید می کنند.

وی با اشاره به سند توسعه عربستان تا سال 2030 گفت: در این سند نقش ویژه ای برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی تعریف شده است. در این زمینه ما آمادگی همکاری بین اتاق های بازرگانی دو کشور را داریم و سفارت عربستان در ایران تلاش خواهد کرد روابط سازنده تری بین دو طرف برقرار کند.

سفیر عربستان در تهران از تلاش برای تشکیل شورای عالی تجار ایرانی و عربستانی خبر داد و افزود: این شورا دارای کمیته اجرایی خواهد بود. تمامی روابط تجاری و تجاری دو کشور به ویژه پروژه های مشترک زیر نظر این شورای عالی انجام می شود. پروژه های مشترک نقش مهمی در ایجاد زمینه های بیشتر همکاری بین دو کشور دارند.

بن سعود العنزی با تاکید بر اینکه دو طرف باید از فرصت دیپلماتیک حداکثر استفاده را ببرند، گفت: عربستان امتیازات ویژه ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی تعریف کرده است. پروژه های گردشگری بسیاری را شناسایی کرده ایم که می تواند زمینه بسیار خوبی برای همکاری ایران و عربستان باشد.

رئیس اتاق ایران از تشکیل شورای عالی تجار ایرانی و عربستانی استقبال کرد و از آمادگی اتاق ایران برای ترویج هر چه بیشتر این موضوع خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنم جلساتی منظم و منظم بین اتاق ایران برگزار شود. و سفارت عربستان سعودی به منظور رفع موانع بر سر راه همکاری های دو کشور، به طور مرتب کشور را مورد بازرسی قرار دهد.

این پیشنهاد مورد استقبال سفیر عربستان در تهران قرار گرفت و از اتاق ایران خواست تا در گام اول اطلاعات مربوط به این اتاق و توانمندی های تجاری ایران را در اختیار سفارت عربستان قرار دهد.

سلاح ورزی در پایان از سفیر عربستان سعودی دعوت کرد تا از برخی شرکت ها و پروژه های تولیدکنندگان ایرانی بازدید کند تا از نزدیک با توانمندی های شرکت های ایرانی در بخش های مختلف آشنا شود./ایلنا

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما